Kürdistan aşktır

Dini, dili, rengi ne olursa olsun Kürdistana ait herşey...

19 Şubat 2014 Çarşamba

Saniye Salise Sekond ve Ceyrek kelimeleri üzerine

Senîyekî Bi sêke (Bir saniye dur,rahat dur,bekle)
Zaman dilimimizin en alt an'larini olusturan bu zaman dilimimiz bir önceki konumuzda da degindigimiz üzere,
Sê = Bakma,bakis ve
Sê = 3 (üç)
rakamlari ile iliskilidir..
Esasen Sê kelimesinin hem 3 (üç) hem de ''bakmak'' anlamlarina gelmesi bu kelimemizin ayni kök olduguna ancak anlam farkliligina isaret sayilmalidir.
Bir önceki konumuzda ''Sê'' kelimemizin nasil ''bakis anina''denk geldigine deginmistik.(isteyenler Ez te re (me)zê dikîm !)konusuna göz gezdirebilirler.

Yolcuyu yolundan etme eylemindeki kasit ayni zamanda 3 saniyelik bir zaman dilimini anlatmakta idi..
Türkçe'de kullandigimiz
Bir saniye bakarmisin !
5 dakika sabret ! gibisindeki eylemlere benzer bir durum söz konusudur.
Sêniyekî na sêkini (Bir saniye yerinde durmuyor)
cümlesi aslinda 3 saniyeyi degil 1/3 saniyeyi anlatmaktadir.
Sê =3
Anî =An
Yek =1
anlamlarindaki Kurdçe kelimelerimiz ;
''Sê ani Yek'' seklindeki bir cümlemizdir.
''3 an'in 1'si'' kadar veya
''Bir bakis ani'' anlamlarina gelmektedir.
Ayni kelimeyi ''Anise'' (3 an) olarak çevirebilirsiniz.

Avrupa dillerinde ise ''Sekonde''veya
''Secont'' kelimeleride aynen ''Sê''(bakmak) kökünden türemis olup ''Sê kon'' seklindeki bir cümlemizdir.
Sê kon =''Sê kin'' cümlemisdir.Yani ''bak'' veya ''bakabilirmisin''anlamlarinin yaninda ayni zamanda ''3''anlik zaman diliminide anlatmaktadir.

''Salise'' kelimemiz ise yine ''3'' anlik bir ''titreme'' veya ''kipirdama''durumlarini anlatmaktadir.Zaten bu kelime Arapça'da 3 rakami ile ifade edilmektedir.
''Lise'' kelimesi ise aslen Kurdçe'de kullandigimiz ''listen''(oynama,kipirdamak) anlamlarina gelen kelimelerimizdir.
Kurdçe'de saniye kelimesinin yaninda ''Çirk'' kelimeside kullanilmaktadir.

Ayni mantigi takip ettigimizda ''Çirk'' kelimesi 1/4 anlik bir zaman dilimini veya Türkçede'de kullanilan Çeyrek (çeriyek) kelimesine denk gelmektedir.
Carek min ne bihist !(hiç duymadim veya simdiye kadar duymadim) cümlesindeki ''Carek'' kelimesinin de bu kelime ile irtibatli olmalisi kuvvetli bir ihtimaldir.(Ali Akcan)

Tepkiler:

0 yorum:

Yorum Gönder

Blogger Tricks

http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=3692835353982365267#overview/src=dashboard